Apple slaat massaal iPhone-gegevens op

Computergigant Apple heeft een nieuw privacybeleid dat de registratie van realtime locatiegegevens van iPhone-gebruikers toelaat. “Wie  niet akkoord gaat met de Algemene Voorwaarden van het bedrijf, kan niet genieten van de gebruiksvoordelen.”

Met de komst van de vierde generatie iPhones, eind juli verwacht in België, heeft producent Apple ook haar privacybeleid aangepast. In de nieuwe toestelletjes zal het advertentiesysteem iAd zijn ingebouwd, dat via cookies het consumentengedrag van haar gebruikers registreert. Het Amerikaanse bedrijf zal daarnaast ook gedetailleerde datalocatie opslaan, “incluis de geografische locaties in realtime. Uitschrijven is amper of niet mogelijk, waardoor Apple ten alle tijde kan nagaan waar de iPhone-gebruiker zich bevindt.

Beveiligingslek

In theorie kan Apple nu alle locaties waar haar gebruikers zijn geweest, delen met derden,” verduidelijkt Tonie van Ringelestijn, journalist bij het Nederlandse (online)tijdschrift Bright, gespecialiseerd in technologie en media. “Persoonlijke gegevens zullen via zendmasten en gps worden doorgeseind. Apple komt alles te weten: waar we wonen, wie onze vrienden zijn, hoe vaak we die bezoeken, waar we op café gaan, hoe vaak, tot hoe laat en met wie? Wat er met die informatie gebeurt, blijft onduidelijk. Dat vermelden de gebruiksvoorwaarden niet. Wel dat Apple de toestemming heeft deze te delen.”

In haar Algemene Voorwaarden belooft het bedrijf de opgeslagen gegevens te anonimiseren zodat persoonlijke identificatie niet langer mogelijk is. Of dat geen vertrouwen wekt? Van Ringelestijn: “Niet echt. Recent was er nog een beveiligingslek waardoor de persoonsgegevens van tienduizenden iPad-kopers op straat lagen. En in vergelijking met andere partijen, blinkt Apple sowieso niet uit in gegevensbeveiliging.”

Juridische gronden

Dat moeten ook de Amerikaanse congressmen Edwark Markey en Joe Barton hebben gedacht toen ze CEO Steve Jobs in een brief om verheldering vroegen. “Gegeven het beperkte vermogen om als gebruiker uit het herziene privacybeleid te stappen, zijn wij bezorgd over de impact die een dergelijk verzameling van data kan hebben op de privacy van gebruikers van Apple,” klinkt het.

Hun brief, deze week verstuurd, bevat negen concrete vragen aan Jobs, die nog tot 12 juli de tijd heeft om te reageren. Onder andere willen ze te weten komen hoe lang Apple al gegevens verzamelt, wat de interne procedures zijn bij de verwerking ervan, of het bedrijf samenwerkt met andere telecommunicatiebedrijven, en op welke juridische gronden het computerbedrijf denkt te mogen handelen.

Indien de antwoorden van Jobs tegenvallen, wordt verwacht dat de twee volksvertegenwoordigers wettelijke stappen gaan ondernemen die het onmogelijk moeten maken locatiegegevens continue op te slaan, zonder dat de consument daar uitdrukkelijke toestemming voor geeft.

Ook in Europa hebben enkele politici al hun ongerustheid geuit over de nieuwe iPhone. Twee Nederlandse Kamerleden hebben hun minister van Economische Zaken, Maria van der Hoeven, onder druk gezet om namens de regering Apple op het matje te roepen. En als het van de Duitse minister van Justitie, Sabine Leutheusser-Schnarrenberger, afhangt, dan moet het bedrijf “prompthaar databanken openstellen voor Duitse toezichthouders.

Informatiemaatschappij

Privacy. Het lijkt stilaan een achterhaald begrip in een wereld vol elektronische gadgets. Dat beaamt ook privacyblogger Dimitri Tokmetzis, een Nederlander die in New York woont en werkt. “We kunnen niet meer voorkomen dat veel van onze gegevens elders belanden en dat moeten we, denk ik, ook niet willen. In het huidige debat richten we ons te veel op wat er aan persoonsgegevens wordt verzameld. Dat is gek, want in onze informatiemaatschappij draaien de maatschappelijke raderen juist op deze input –vaak in ons voordeel overigens. Wat wel veel beter kan en moet, is het inzicht wat er met de gegevens gebeurt.” Controle over de eigen data dus.

Een eerste aanzet? “In het geval van Apple,” stelt Tokmetzis voor, “moeten klanten de mogelijkheid hebben tot een totale opt-out, die losstaat van de algemene voorwaarden: als je niet mee wilt doen, moet je niet meteen gestraft worden met het beëindigen van de complete dienst. Alleen dan kan de klant een zinnige keuze maken.”

Maar de commerciële belangen van de computergigant zijn groot. Daarom dat de blogger niet denkt dat het bedrijf onmiddellijk haar beleid privacyvriendelijker zal maken. “Locatiegegevens zijn veel geld waard. Waardevolle klanten –wier profiel aangeeft dat ze veel bestedingsruimte hebben– leveren al gauw een paar euro per stuk op. Daar ga je natuurlijk niet al te veel reuring aan geven, want dan loop je veel geld mis.”

Van Quickenborne

Gevraagd wat Vlaanderens bekendste iPhoner vindt van het nieuwe beleid, antwoordt minister Vincent Van Quickenborne kort dat hij “niet het gevoel heeft” dat zijn privacy wordt geschonden. Dat het nieuwe machientje het gaan en staan van de minister in kaart brengt, verandert “niets” aan zijn mening.

Een typische, cynische reactie, vindt van Ringelestijn. “Mensen zijn tegenwoordig totaal ongeïnteresseerd in wat er over hen wordt geregistreerd en wordt verkocht. Slechts weinigen zullen het in een aankoopoverweging meenemen, te meer omdat andere mobiele aanbieders hetzelfde doen.”

Apple en privacy

De nieuwe generatie iPhone's slaat realtime locatiegegevens op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *