Vliegtuigpersoneel in België moet op woorden letten

Luchtvaartmaatschappijen kunnen twitterende werknemers ontslaan bij ‘disproportionele imagoschade’, waarschuwt Frank Hendrickx, specialist arbeidsrecht.

Singapore Airlines legde deze week haar werknemers het expliciete verbod op te twitteren of te facebooken over het bedrijf.
Dat doet de Aziatische luchtvaartmaatschappij nadat verscheidene bemanningsleden weinig flatterende commentatoren over passagiers op het internet hadden gegooid.
Belgische luchtvaartbedrijven vinden zo ‘n verbod niet nodig. Al hebben ze wel richtlijnen over hoe de werknemers zich best gedragen na de werkuren.
Discretie
Niet meer dan normaal, vindt Hans Van Haelemeersch, woordvoerder van Jetair. “Elk bedrijf dat ernstig bezig is met zijn imago heeft al langer zulke richtlijnen. Ook vóór de komst van Twitter en Facebook vroegen we onze werknemers om discreet te zijn buiten de werkplaats.”
Of het bedrijf op die manier zijn werkgevers niet beperkt in hun vrijheid van meningsuiting? “We vragen alleen om in de privésfeer niet meer over het werk te praten”, aldus de woordvoerder.
Anonieme fora
Bij Brussels Airlines is het duidelijk: het personeel mag op geen enkele manier aan ‘externe communicatie’ doen. “Daar is de communicatiedienst voor verantwoordelijk”, vertelt Geert Sciot, woordvoerder van het luchtvaartbedrijf.
“Maar als de werknemers twitteren of facebooken, dan weten ze dat ze voorzichtig moeten zijn. We rekenen daarvoor op hun gezond verstand.”
“En neen, we controleren niet wat onze werknemers op hun profielen schrijven”, zegt Sciot. “We willen geen BigBrother-mentaliteit creëren. Twitter en Facebook zijn volgens mij ook niet het probleem. Het zijn de anonieme fora, die ook gelezen worden door journalisten, die soms gevoelige informatie over het bedrijf bevatten.”
Imagoschade
In België zijn er nog geen gevallen bekend van werknemers die ontslagen werden omdat ze op internet hun werkgever in een kwalijk daglicht stelden. De wetgeving laat dat nochtans toe, zegt Frank Hendrickx, arbeidsrechtspecialist aan de K.U.Leuven.
“Wanneer een bedrijf ‘disproportionele imagoschade’ ondervindt, kan ze de betreffende werknemer ontslaan”, verduidelijkt Hendrickx. Toch is het niet zo eenvoudig als het klinkt, voegt hij er onmiddellijk aan toe.
Hendrickx: “Bedrijven hebben het recht om van hun werknemers loyaliteit en discretie te verwachten –ook buiten de werkplaats en de werktijd. Maar als diezelfde bedrijven op basis van bijvoorbeeld Twitter en Facebook, waarvan het gebruik een privéaangelegenheid is, iemand ontslaan, dan bevinden ze zich op het gladde ijs van de privacywetgeving. Die is sterk uitgebouwd in België. Perfect mogelijk dat een rechter op basis daarvan een ontslag ongegrond verklaart.”
(Eerst op Knack.be, nu hier)

1 thought on “Vliegtuigpersoneel in België moet op woorden letten”

Een reactie achterlaten op go to article Reactie annuleren

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *