BRUGGE – Met een kapitaalinjectie van 1 miljoen euro wil het jonge Vlaamse internetbedrijf Citymesh internationaal meespelen.
‘In 2006 waren we nog studenten, nu zijn we een bedrijf dat meegeholpen heeft het olielek van BP in de Golf van Mexico te dichten.’
Een opmerkelijke evolutie voor de 27-jarige Mitch De Geest, de gedelegeerd bestuurder van het internetbedrijf Citymesh. Gisteren maakte de Bruggeling bekend dat zijn onderneming een kapitaalverhoging met 1 miljoen euro doorvoert, met de bedoeling meer buitenlandse activiteiten te ontwikkelen.
Citymesh is gespecialiseerd in draadloze communicatie via het internet. Voor tal van stadsdiensten ontwikkelde het interessante applicaties. Met de extra financiële middelen gaat het jonge bedrijf die activiteit verder ontwikkelen. Maar de hoofdmoot van het bedrag investeert de onderneming in haar internationale dienstverlening voor olie- en gasontginning. Die is momenteel ondergebracht in de Amerikaanse dochteronderneming Rigmesh.
‘Een enorm succes’, zegt De Geest over de onderaanneming. Rigmesh zorgt voor draadloze breedbandcommunicatie tussen boorplatformen, omliggende schepen en het vasteland. Toen in april dit jaar het olieplatform van BP in de Golf van Mexico ontplofte, streamde de firma wereldwijd de videobeelden van het lek.
‘BP kwam bij ons via de Nederlandse rederij Heerema’, legt De Geest uit. ‘Die vroeg ons in 2008 een internetconnectie te leggen tussen twee van hun schepen op zee. Dat lukte en zo werden we verantwoordelijk voor heel hun vloot. Toen de oliebron openbarstte, huurde BP onder andere Heerema in om het lek te dichten, en tegelijk werden wij ingeschakeld. Een helikopter heeft me ter plekke gebracht.’
Citymesh maakte naam in het wereldje en zijn oprichter onderkende het commerciële momentum. Vandaar de kapitaalverhoging, de tweede overigens in een jaar tijd. ‘We willen in een hogere categorie spelen,’ klinkt het ambitieus. ‘Volgend jaar gaan we met een tweede project in Brazilië van start. Op langere termijn denken we aan West-Afrika. 2011 wordt een belangrijk jaar.’
Gemakkelijk was het niet, 1 miljoen euro bijeenharken. ‘Vlaamse ondernemingen die internationaal mikken, vinden maar moeilijk investeerders,’ verzucht De Geest. ‘Zowel de banken als de overheden in dit land staan weigerachtig tegenover jonge avonturiers. Wat ons verplichtte na te denken over alternatieve denksporen, zoals het verschuiven van de lonen van de oprichters. In de VS krijg je met dezelfde inspanningen meer middelen. Maar omdat je hier harder moet zoeken naar kandidaten, denk je ook beter na over wat je met je geld gaat doen.’
(Eerst daar, nu hier)